زندگینامه سی اس لوئیس -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب منتخب

بدست سروش پیری زنده دل

در اینجا مطالب منتخب وبلاگ بصورت لینک وار قرار می گیرد:




90/4/30
2:39 صبح

زندگینامه سی اس لوئیس

بدست سروش در دسته زندگینامه، سی اس لوئیس

زندگینامه سی اس لوئیس

کلایو استیپلز لوئیس، نویسنده مشهور ایرلندی و خالق سرگذشت نارنیا.

 

زندگینامه

لوُیس در ?? نوامبر سال ???? میلادی در بلفاست، مرکز ایرلند شمالی به دنیا آمد. تا قبل از ? سالگی پدر و مادر و برادرش را از دست داد.[?] او در جنگ جهانی اول زخمی شد و پس از اتمام جنگ جهانی اول، دانشگاهش را به پایان رساند و به تدریس در دانشگاه‌ها پرداخت. در سال ???? در عقایدش دچار تحول شد و وجود خدا را پذیرفت و دو سال بعد در حین مباحثه با تالکین مسیحی شد. [?] نخستین اثرش را به نام دیمر در سال ???? منتشر کرد که داستانی است منظوم، آرمان‌گرا و سرشار از طنز.

 

کلایو استیپلز لوئیس، در ?? نوامبر در سال ???? در آکسفورد انگلستان درگذشت.

 

آثار

این نویسنده، منتقد، پژوهشگر ادبی و استاد کرسی انگلستان قرون وسطی و رنسانس در دانشگاه کمبریج، در طول عمر پربارش در زمینه‌های گوناگون ادبیات آثار بسیاری پدید آورد که اکثر کتاب‌های او درباره? الاهیات مسیحی، و ادبیات قرون وسطا و دوران رنسانس است [?] و مهم‌ترین آنها به قرار زیر است:

نقد

  • تمثیل عشق (????)
  • مطالعاتی در باب کلام (????)
  • تجربه‌ای در باب نقد (????)
  • تصویر رها شده (????).

رمان

اخلاق

شعر

  • شعرها(????)
  • داستان‌های منظوم(????)
  • دیمر(????).

نامه‌ها

  • نامه‌ها، ویراسته و.ه.لوئیس(????)

رمان برای نوجوانان

  • ماجراهای نارنیا که شامل هفت کتاب مستقل است:

جوایز

تمثیل عشق در سال ???? جایزه «هاوتورندون» را ربود و کتاب آخرین نبرد که هفتمین کتاب از ماجراهای نارنیاست، در سال ???? برنده جایزه «کارنگی» شد.

 

سرگذشت نارنیا

 

ماجراهای نارنیا، شامل هفت کتاب مستقل است که خواننده می‌تواند هر یک از آنها را جدا از شش کتاب دیگر و بدون در نظر گرفتن عناصر مشترک آنها بخواند و از حوادث درهم تنیده و تخیل‌انگیز آن لذت ببرد. البته تردیدی نیست که خواننده نوجوان، پس از خواندن یکی از این داستان‌های هفتگانه، چنان به فضا، رنگ، مکان و شخصیت‌های آن دل می‌بندد و به سرنوشت قهرمانان سرزمین خیالی نارنیا علاقه‌مند می‌شود که تا همه این مجموعه را نخواند احساس آرامش نخواهد کرد. از این هفت کتاب، [?] شیر، جادوگر و گنجه محبوب‌ترین و مشهورترین است و همین کتاب بارها به صورت فیلم و کارتون درآمده‌است. با این همه، به دلیل نمادگراییِ مذهبیِ این کتاب، بزرگسالان زیادی نیز از طرفداران و خوانندگان این کتاب هستند.[?]

 

شاید راز ماندگاری این اثر، که هم‌اکنون یکی از آثار کلاسیک ادبیات انگلیس محسوب می‌شود و نزدیک به نیم قرن از نخستین چاپ آن می‌گذرد، وجود همین پیوند ناپیداست که زمان، مکان و حوادث این داستان‌ها را به هم پیوند می‌دهد و جابه‌جایی زمان و مکان قهرمانان آنها را طبیعی جلوه می‌دهد.

 

منبع:ویکی پدیا